onze belevenissen in Florida

zondag 9 november 2014

3de en 4de dag cruisen

Dinsdag 28/10

Dag 19

Dinsdag opgestaan met land in zicht en dat betekent dat we na meer dan een volle dag op zee in Haiti zijn aangekomen.

De republiek Haiti vormt samen met Dominicaanse republiek het eiland Hispanola en het deeltje wat wij ervan gaan bezoeken is een stukje dat geleasd wordt door de Royal Carribean .Wij hadden een tour geboekt dat ons door 'historic town' van Labadee zou brengen,althans dat dachten we want verder dan de prikkeldraad rond het domein zouden we niet komen maar eerst hadden we nog eventjes tijd om 1 van de weinige geocaches te zoeken in Haiti.

De gids vertelde heel overtuigend dat zijn land heel rijk is aan grondstoffen en dat ze heel veel bomen hebben die allerlei kwalen kunnen genezen en nog andere (on)geloofwaardigheden. In het kort gezegd kregen wij de indruk dat hij zijn lesje goed van buiten had geleerd. Na de rondleiding kon je een hapje eten dat gemaakt werd door het cruisepersoneel.

Het bijbehorende strand  was echter wel paradijselijk zoals je het kan vinden op mooie postkaarten. Helderblauw water met palmbomen aan een prachtig wit strand,we moeten je zeker niet vertellen dat het hier zalig was. ;-)

Nadat we wat gezwommen en in de zon hadden gelegen werd het tijd om weer terug naar het schip te gaan ,maar hier kom je niet op zonder de nodige controles en dit onder de begeleiding van een plaatselijk bandje op de kade.

Weer aan boord was er nog van alles te doen maar wij lieten het een beetje aan ons voorbijgaan en gingen nog wat verder zonnen aan het zwembad. 's Avonds was er weer een diner in het restaurant maar nu een casual,dus zonder al te veel glitter. Nog een afzakkertje in 1 van de bars en onze dag was weeral veel te snel voorbij.

Woensdag 29/10

Dag 20

Onze 4de dag op de Freedom of the seas en vandaag stond een bezoek aan Jamaica op het programma. Via de rederij kan je allerlei excursies boeken maar wij hadden weer een wandeltoer geboekt door een oude stadje.Dit stadje was Falmouth en deze keer hadden we Simone als gids,een jonge Jamaicaanse en hier vond je geen prikkeldraad rond een domein maar een echt stadje. Zij ging met ons langs allerlei fascinerende plekjes waaronder het plaatselijke schooltje en wist ons veel te vertellen over haar geboortestreek.

We waren maar met 4 personen in haar groepje dus hadden we genoeg gelegenheid om haar van alles te vragen,heel anders dan de gids van gisteren. Zo wees zij bijvoorbeeld allerlei tropische fruitbomen aan en was zij erg verwonderd dat er in Belgie geen bananenbomen stonden.

Wij vonden het dan weer raar dat er krabben in de grond leven  en toevallig kwam er eentje uit de grond gekropen in de berm van een straat en we waren op dat moment redelijk ver van het water.

Na de rondleiding kon je nog wat rondwandelen langs de winkeltjes op de pier die je enkel kon bezoeken als je van een cruiseschip was.

De rondleiding in Falmouth was erg leerrijk en Simone heeft ons heel wat moois laten zien, maar de lelijke plekjes heeft ze misschien maar wijselijk overgeslagen. De volgende foto is genomen vanop het schip met een serieuze zoomlens en konden we niet achterwege laten op onze blog want spijtig genoeg is ook dit Jamaica.

Die avond zijn we nog eens op tijd in ons bed gekropen want de wekker liep redelijk vroeg af,ja ook dat is vakantie.